Zakres robót – Odcinek 4
Dostosowanie DK18 do parametrów autostrady A18 na odcinku „4” od km 50+000 do km 71+533 obejmuje w szczególności:
- Rozbiórkę w całości istniejącej betonowej jezdni południowej o szerokości 9,50 m i budowę nowej betonowej nawierzchni tej jezdni o szerokości 11.00 m na odcinku od km 50+000,00 do km 69+225 oraz od km 70+932,72 do km 71+533,00 (odcinek od km 69+225 do km 70+932,72 został wybudowany w trakcie wykonywania jezdni północnej),
- Przebudowę części południowej węzła „Luboszów” wraz pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami, skrzyżowaniem typu rondo na połączeniu z drogą powiatową nr 2271D,
- Przebudowę węzła „Golnice” w zakresie budowy oświetlenia, przebudowy drogi wojewódzkiej nr 297 oraz przebudowy systemy odwodnienia,
- Remont nawierzchni bitumicznej na istniejących obiektach w ciągu autostrady,
- Budowę przejazdów awaryjnych przez pas dzielący,
- Budowę zjazdów awaryjnych,
- Budowę kolumn alarmowych,
- Budowę dróg serwisowych i wewnętrznych, dojazdów do zbiorników i urządzeń podczyszczających,
- Budowę pasów włączania, wyłączania, wjazdów i wyjazdów dla MOP Świętoszów Płd.,
- Wyposażenie drogi w elementy bezpieczeństwa ruchu, tj:
- ustawienie barier ochronnych,
- montaż osłon przeciwolśnieniowych,
- ustawienie oznakowania pionowego,
- wykonanie oznakowania poziomego grubowarstwowego i cienkowarstwowego,
- Budowę obiektów inżynierskich w ilości 9 szt.:
- 5 górnych przejść dla dużych zwierząt,
- 2 wiaduktów w ciągu autostrady,
- 1 mostu w ciągu autostrady,
- 1 wiaduktu nad autostradą
- Wycinkę drzew,
- Zagospodarowanie powierzchni trawiastych na terenie płaskim i na skarpach poprzez hydroosiew,
- Wyposażenie drogi w urządzenia ochrony środowiska:
- osłony przeciwolśnieniowe,
- zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni autostrady oraz zbiorniki retencyjne,
- nasadzenia zieleni dogęszczającej i izolacyjnej służącej ochronie walorów krajobrazowych, ograniczeniu zanieczyszczeń na terenach o dużych walorach przyrodniczych oraz ochronie terenów rolniczych, a także zieleni na przejściach dla zwierząt, naprowadzającej zwierzynę i stwarzającą azyl w razie niebezpieczeństwa,
- przejścia dla zwierząt wraz z systemem naprowadzającym,
- półki w istniejących przepustach skrzynkowych pełniących funkcję małych przejść dla zwierząt.
- Korektę i uzupełnienie istniejącego ogrodzenia autostrady,
- Przebudowę wszystkich kolidujących elementów infrastruktury technicznej:
- linii elektroenergetycznych SN i nn (na skrzyżowaniach z autostradą),
- linii teletechnicznych,
- Budowę urządzeń infrastruktury technicznej:
- budowę kanalizacji telekomunikacyjnej dla łączności autostradowej (budowę kanalizacji kablowej oraz budowę przejść kanalizacji kablowej dla kolumn alarmowych),
- budowę oświetlenia węzła „Luboszów” oraz węzła „Golnice”
- budowę oświetlenia trasy głównej na wysokości MOP Świętoszów,
- budowę kanalizacji deszczowej w miejscach, w których niemożliwe było wykonanie odwodnienia rowami oraz pod niektórymi obiektami inżynierskimi.
Zestawienie projektowanych obiektów inżynierskich w ciągu autostrady:
Lp. | Symbol obiektu | Pikietaż | Stadium budowy | Podstawowe parametry | |||||
jezdnia prawa | jezdnia lewa | Konstrukcja | Posadowienie | Rozpiętość przęseł | Długość obiektu | Szerokość obiektu | |||
1 | WA-39 | 50+107,88 | projekt. | istn. | skrzynkowa | bezpośrednie | Rama zamknięta | 17,82 m (wraz ze skrzydłami) | 15,25 m |
2 | MA-44 | 54+511,93 | projekt. | istn. | dwuprzęsłowa, ciągła, sprężona | pośrednie | 44,50 + 44,50 = 89,00 m | 15,25 m | |
3 | WA-47 | 61+098,70 | projekt. | istn. | ramowa | bezpośrednie | rama | 24,965 m (wraz ze skrzydłami) | 15,25 m |
Zestawienie projektowanych górnych przejść dla zwierząt:
Lp. | Symbol obiektu | Pikietaż | Stadium budowy | Podstawowe parametry | ||||
Konstrukcja | Posadowienie | Rozpiętość przęseł | Długość obiektu dołem | Długość obiektu górą | ||||
1 | PZ-39a | 50+475 | projekt. | łukowa, z blachy falistej | pale wbijane | 19,64+19,64 | 75,42 m | 70,18 m |
2 | PZ-40a | 53+100 | projekt. | żelbetowy łuk złożony z prefabrykowanych belek korytkowych | pale wbijane | 46,20 m | 56,00 m | 56,00 m |
3 | PZ-45a | 58+875 | projekt. | żelbetowy łuk złożony z prefabrykowanych belek korytkowych | pale wbijane | 46,20 m | 41,60 m | 41,60 m |
4 | PZ-47b | 63+000 | projekt. | żelbetowy łuk złożony z prefabrykowanych belek korytkowych | pale wbijane | 46,20 m | 56,00 m | 56,00 m |
5 | PZ-55 | 71+400 | projekt. | żelbetowy łuk złożony z prefabrykowanych belek korytkowych | pale wbijane | 46,20 m | 68,00 m | 68,00 m |
Zestawienie projektowanych obiektów inżynierskich nad autostradą:
Przejście dla zwierząt nad autostradą PZ-39a w km 50+475,00:
Przejście znajduje się w km 50+475.00 autostrady A18. Obiekt zapewnia możliwość migracji zwierząt w poprzek autostrady. Obiekt o ustroju łukowym z blachy falistej. Konstrukcja składa się ze stalowych elementów konstrukcyjnych łączonych ze sobą za pomocą ocynkowanych śrub, kotew służących do połączenia konstrukcji z fundamentem.
Podpory – żelbetowe, monolityczne ściany
Posadowienie – pośrednie na palach wbijanych
Długość obiektu – 75,42 m (dołem), 70,18 (górą)
Szerokość obiektu – 2 x 19,64 m
Przejście dla zwierząt nad autostradą PZ-40a w km 53+100,00:
Przejście znajduje się w km 53+100.00 autostrady A18. Obiekt zapewnia możliwość migracji zwierząt w poprzek autostrady. Obiekt o ustroju żelbetowym łukowym złożony z prefabrykowanych belek korytkowych. Konstrukcja składa się z 23 belek łukowych, każda o stałej szerokości.
Podpory – żelbetowe, monolityczne węzły łączące prefabrykaty z ławą fundamentową
Posadowienie – pośrednie na palach prefabrykowanych wbijanych
Długość obiektu – 56,00 m
Szerokość obiektu – 46,20 m
Przejście dla zwierząt nad autostradą PZ-45a w km 58+875,00:
Przejście znajduje się w km 58+875.00 autostrady A18. Obiekt zapewnia możliwość migracji zwierząt w poprzek autostrady. Obiekt o ustroju żelbetowym łukowym złożony z prefabrykowanych belek korytkowych. Konstrukcja składa się z 17 belek łukowych, każda o stałej szerokości.
Podpory – żelbetowe, monolityczne węzły łączące prefabrykaty z ławą fundamentową
Posadowienie – pośrednie na palach prefabrykowanych wbijanych
Długość obiektu – 41,60 m
Szerokość obiektu – 46,20 m
Przejście dla zwierząt nad autostradą PZ-47b w km 63+000,00:
Przejście znajduje się w km 63+000.00 autostrady A18. Obiekt zapewnia możliwość migracji zwierząt w poprzek autostrady. Obiekt o ustroju żelbetowym łukowym złożony z prefabrykowanych belek korytkowych. Konstrukcja składa się z 23 belek łukowych, każda o stałej szerokości.
Podpory – żelbetowe, monolityczne węzły łączące prefabrykaty z ławą fundamentową
Posadowienie – pośrednie na palach prefabrykowanych wbijanych
Długość obiektu – 56,00 m
Szerokość obiektu – 46,20 m
Przejście dla zwierząt nad autostradą PZ-55 w km 71+400,00:
Przejście znajduje się w km 71+400.00 autostrady A18. Obiekt zapewnia możliwość migracji zwierząt w poprzek autostrady. Obiekt o ustroju żelbetowym łukowym złożony z prefabrykowanych belek korytkowych. Konstrukcja składa się z 28 belek łukowych, każda o stałej szerokości.
Podpory – żelbetowe, monolityczne węzły łączące prefabrykaty z ławą fundamentową
Posadowienie – pośrednie na palach prefabrykowanych wbijanych
Długość obiektu – 68,00 m
Szerokość obiektu – 46,20 m
Wiadukt w ciągu autostrady WA-39 (z nawierzchnią bitumiczną) w km 50+107,88 + rozbiórka obiektu istniejącego:
Przepust położony w ciągu prawej jezdni autostrady A18 w km 50+107.88, nad zagłębieniem terenu mogące służyć jako przejście dla zwierząt. Przepust o schemacie statycznym ramy zamkniętej, skrzynki jednootworowej.
Posadowienie – bezpośrednie (ławy fundamentowe)
Długość wiaduktu wraz ze skrzydłami – 17,82 m
Szerokość wiaduktu – 15,25 m
Powierzchnia całkowita na odcinku miedzy końcami płyty – F= 4,3 x 15,25 = 65,6 m²
Wiadukt w ciągu autostrady WA-47 (z nawierzchnią bitumiczną) w km 61+098,70 + rozbiórka obiektu istniejącego:
Wiadukt położony w ciągu prawej jezdni autostrady A18 w km 61+098,70, nad lokalną drogą gruntową o znaczeniu wojskowym. Zagłębieniem terenu może służyć jako przejście dla zwierząt. Wiadukt o schemacie statycznym ramy otwartej.
Posadowienie – bezpośrednie (ławy fundamentowe)
Długość wiaduktu wraz ze skrzydłami – 24,965 m
Szerokość wiaduktu – 15,25 m
Powierzchnia całkowita na odcinku miedzy końcami płyty – F= 7,73 x 15,25 = 117,88 m²
Most w ciągu autostrady MA-44 (z nawierzchnią bitumiczną) w km 54+511,93 + rozbiórka obiektu istniejącego:
Most położony w ciągu prawej jezdni autostrady A18 w km 54+511.93, nad rzeką Kwisa. Most o ustroju dwuprzęsłowym ciągłym, sprężonym.
Podpory – podpora pośrednia (filar) oraz przyczółki (ściana żelbetowa)
Posadowienie – pośrednie (pale wielkośrednicowe)
Długość mostu (rozpiętość przęseł) – 44,50 +44,50 = 89,0 m
Szerokość mostu – 15,25 m
Powierzchnia całkowita pomostu na odcinku miedzy dylatacjami – F= 91,8 x 15,25 = 1400,00 m²
Wiadukt WD-53 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 297 (z nawierzchnią bitumiczną) w km 70+887,26 + rozbiórka obiektu istniejącego:
Wiadukt położony w ciągu drogi wojewódzkiej nr 297 w km 70+887,26 nad dwoma jezdniami autostrady A18. Wiadukt zaprojektowano jako konstrukcję dwuprzęsłową, kablobetonową, ciągłą z ustrojem dwudźwigarowym.
Podpory – podpora pośrednia (filar) oraz przyczółki (ściana żelbetowa)
Posadowienie – bezpośrednie (ławy fundamentowe)
Długość wiaduktu wraz ze skrzydłami – 74,78 m
Szerokość wiaduktu – 14,20 m
Powierzchnia całkowita wiaduktu na odcinku miedzy końcami płyty – F= 51,3 x 14,20 = 728,46 m²
Na całej długości projektowanych przejść dla zwierząt, po obu ich stronach oraz na odcinkach o długości nie mniejszej niż 100m od osi przejść zainstalować należy ekrany przeciwolśnieniowe o wysokości 2,5m.
Wszystkie wiadukty w ciągu autostrady należy dostosować do pełnienia funkcji przejścia dolnego dla zwierząt poprzez zainstalowanie na nich i na długości 50m od ich krańców nieprzeźroczystych ekranów o wysokości 2,5 m.
Wszystkie istniejące przepusty pełniące jednocześnie funkcję przejścia dla zwierząt i prowadzące cieki wodne, wykonane w ramach realizacji jezdni północnej, jako przepusty skrzynkowe o wysokości i szerokości nie mniejszej 1,20m wyposażyć należy w półkę dla zwierząt o szerokości nie mniejszej niż 0,5m, umieszczoną na jednej ścianie przepustu i wyniesioną 0,2m ponad przewidywany średni roczny stan wody w cieku.
Projektowane parametry
Przekrój budowany | 2×2 |
Przekrój docelowy | 2×2 |
Rodzaj konstrukcji nawierzchni | podatna lub sztywna
(dookreślona przez Wykonawcę na etapie projektu budowlanego) |
Klasa techniczna | A |
Prędkość projektowa Vp | 120 km/h |
Ilość i szerokość pasów ruchu | 2 x 3,75 |
Pas dzielący wraz z opaskami | Min 5 m |
Rezerwa pod trzeci pas ruchu | Brak |
Szerokość opaski | 0,5 m |
Pas awaryjny | 3 m |
Kategoria ruchu | KR6 |
Obciążenie nawierzchni | 115 kN/oś |
Skrajnia pionowa | 5,0 m |
Pochylenie poprzeczne
(jezdnie autostrady na prostym odcinku w planie powinny mieć pochylenie poprzeczne skierowane na zewnątrz korony drogi.) |
2,5 % |